יום רביעי, 27 באפריל 2011

מדינה בעלת מידה מסוימת של שלטון עצמי, השייכת לאימפריה הבריטית aka דומיניון

אי שם בשנות השמונים הייתי הבעלים המאושרים של אחד ממשחקי הלוח הפופולריים ביותר בעולם  - המונופול. אין ספק, הייתה לי סיבה טובה להיות מאושר, זה משחק טוב, קל ללימוד שאפשר לבלות איתו שעות. כמובן שהיו לי עוד משחקי לוח שונים, כגון סולמות ונחשים, אבל אין ספק מונופול היה המלך.

היום כשני עשורים אחרי, עם קצת יותר גובה והרבה פחות זמן פנוי, אני כלל לא מבין מה כזה מיוחד במונופול אשר גרם ועדין גורם להרבה אנשים להעריך אותו עד מאד. בסופו של דבר, יש לוח קבוע עם נקודת התחלה קבועה והרבה מאד מיכולת ההצלחה שלך במשק תלויה ב"האם אלי הקוביות חייכו אלי והצלחתי לקנות את השדרה היוקרתית של איזו עיר בירה לוקרטיביות בעולם". אם כן - האסטרטגיה הופכת לדי פשוטה - תבנה מלונות בשדרה היוקרתית בעיר הלוקרטיבית, חכה ותרוויח כסף. ואם לא האסטרטגיה פשוטה גם כן - כאשר אתה מגיע לאזור מסוכן, תתפלל היטב או תרמה, העיקר שלא תיפול על המלון המקולל בשדרה היוקרתית של העיר הלוקרטיבית. וזהו. בסופו של דבר אחת האסטרטגיות נכשלת (בדרך כלל השניה) והמשחק נגמר. לוחצים את היד. מסדרים מחדש ושוב לאותם האסטרטגיות.
עכשיו, נכון, קצת הגזמתי, יש כמובן קצת מעבר, יש כמה טויסטים וחוקי בית כגון מסחר ברחובות או הלוואות תמורת פרטי לבוש וכו. אבל בגדול ככה זה, ומי שרוצה להתווכח על זה שמונופול זה המשחק הכי טוב ביוקום יכול לעשות את זה בזמנו החופשי עם איזה קיר או עץ. אותי זה לא מעניין.

ועכשיו לחלק הכן המעניין:
בשנתיים האחרונות (הרבה מאד תודות לעידן זיירמן) גליתי משחקי קופסה עם קונספט מהפכני - רנדומיזציה, והרבה ממנה. כלומר, יש קופסה אחת וסט חוקים אחד, אבל כמות המשחקים השונים שאשפר לשחק והאסטרטגיות שאפשר להפעיל על אותה הקופסה ואותם החוקים הוא עצום - המשחק המוכר ביותר (לפחות לאנשים בסביבתי) הוא "settlers of catan", אבל עם כל הכבוד למדהימות ולכמות הרשע שאפשר להפיק מ settler יש משהו מעליו וכמו שהכותרת של הפוסט הזה מרמזת זה הוא ה"דומיניון". 


דיסקליימר: מרגע זה הפוסט הופך לפוסט פרסומי ללא תשלום אשר הכוונה היחידה שלו היא לגרום לכם לשחק במשחק, להתאהב בו ולהיפגש איתי בשדה הקרב - כלומר בבית עם בירה, קבוקים ודומיניון

הרעיון של דומינין מאד פשוט למדי, כל השחקנים מתחילים עם חבילת קלפים זהה, כאשר מולם על השולחן נמצאות 3 ערימות של קלפי כסף, 3 ערימות של קלפי ניצחון ו10 ערימות של קלפי פעולה אשר משתנים בין משחק למשחק, המטרה של כל שחקן היא להרכיב את החבילה הטובה ביותר אשר תגרום לכך שבסוף המשחק תהיו לו החבילה עם הכי הרבה נקודות ניצחון.
הדרך לאותם נקודות ניצחון עוברת בקניה של הקלפים שנמצאים על השולחן, וביניהם הקלפי פעולה - קלפים אלו הם קלפים  שמפרים במידה מסוימת את החוקים הבסיסיים של המשחק וכל אחד מהם הוא ייחודי בפעולה שהוא עושה, לדוגמה, אחד נותן את האפשר להחליף קלפים עם שחקן אחר, אחר נותר את האפשרות לשלוף קלפים נוספים מהחבילה שלך וכו. והאתגר במשחק הוא להצליח לזהות ולבצע את האסטרטגיה המהירה ביתר לניצחון על ידי קניה ושימוש  בקלפים שנמצאים על הלוח. מה שמבדיל בין גבר גבר (או אישה אישה) לבין ילד בdominion הוא היכולת שלך לבנות חבילה אשר "מגיבה טוב עם עצמה ועם אחרים", או במילים אחרת גורמת לכך שאתה מנצח עם האסטרטגיה שלך ולא משנה איזה באיזו אסטרטגיה בוחרים השחקנים אחרים.

ועכשיו קצת לרנדומיזציה, בקופסה שלי בבית יש סדר גודל של 110 קלפי פעולה שונים, בכל משחק נבחרים 10 מהם רנדומלית, כלומר כמות המשחקים השונים שאפשר לשחק גדולה למדי 110 צ'וז 10 = המון (נכון שיש הרבה משחקים דומים, אבל עדין, זה המון). ישנם משחקים עם קומבינציות "משעממות" אשר פשוט לא מתחברות, בהם אולי הדרך הטובה ביותר זה לקנות כמה שיותר זהב וככה להשיג את הנקודות, בקומבינציות האחרות הדרך היא להזרים קלפי "זבל" לחבילות האחרות וכך לעקב אותם בזמן שהחבילה שלך פורצת קדימה, בקומבינציות אחרות אין קשר ישיר בין החבילות של השחקנים והמשחק מתנהל ביחד אבל די לחוד, וכך הלאה. כמות האפשרויות היא כמעט אינסופית, וכך גם כמות הפעולות הנבזיות שאפשר לעשות לשחקנים האחרים.

חבילה בסיסית של דומיניון אפשר להזמין מאי-ביי ב 40-50 דולר. מספיק בשביל להתמכר, לא מספיק בשביל למצות.
כל הרחבה עולה פחות אות יותר את אותו הכסף, יש היום 5 הרחבות בכל אחת סדר כ25 קלפים חדשים.
הזמנה מאי-ביי היא די פשוטה והמשחק מגיע אליכם הביתה או לדואר (תלוי בשולח) תוך שבועיים שלוש.
כמובן שאפשר להשיג את המשחק גם בארץ במחיר של 330 שקל בחנויות ייעודיות.

אם משהוא לא מובן ו/או אתם מתעניינים את מוזמנים לשאול, מעבר זה אתם יותר ממוזמנים להזמין את המשחק, או לשחק בגרסא האנטנרנטית שלו כאן



2 תגובות:

  1. ובפרסומת עצמית חסרת בושה: הביקורת שלי על "דומיניון":
    http://www.hamishakia.co.il/?p=3501

    השבמחק
  2. אפשר לקנות את המשחק וכו' או פשוט לבוא אלינו לשחק!!!! (כמו שקיריל כתב אי שם באמצע)

    השבמחק